You are here:-, Psychisch-Nee zeggen? dat kan ik niet!

Nee zeggen? dat kan ik niet!

‘Kun jij vanavond koken?’ ‘Ja hoor, natuurlijk!’ ‘Kunnen we binnenkort weer vergaderen?’ Ja hoor, ik kan vast wel een gaatje vrij maken.’ Ja, ja en nog eens ja. Nooit kan ik eens nee zeggen. Daarom staat mijn agenda altijd helemaal vol. Vooral in de avonden.

Er is een periode geweest dat ik het zelfs zo druk had met school, de studentenvereniging en alle afspraken daarnaast dat ik bijna een burn-out had opgelopen. Wil je hier meer over weten? Lees dan de blog: Een burn-out, dat kan niet! http://itscomplicated.nl/een-burn-out-dat-kan-niet/. Tijdens deze periode dacht ik veel na: ‘Hoe kan ik meer tijd voor mezelf vrijmaken?’ Toen kwam ik erachter dat ik meer nee moest gaan zeggen tegen mensen. Zo zou ik ook avondjes voor mezelf hebben waarin ik alles op een rijtje kon zetten. Nee zeggen of afspraken afzeggen was heel moeilijk voor me, maar toen ik het eenmaal had gedaan, voelde het wel als een opluchting. Nu heb ik wat meer rust in mijn hoofd. Nog steeds vind ik het lastig om nee te zeggen, maar ik verplicht mezelf er soms toe zodat ik niet weer tegen een burn-out aan loop.

Er zijn verschillende manieren om nee te zeggen. Hieronder kun je 21 manieren lezen hoe je het kunt zeggen/brengen:

 

  • Vaag, maar effectief
    ‘Bedankt voor de uitnodiging, maar het gaat me niet lukken.’

 

  • Het is niet persoonlijk
    ‘Bedankt voor je vraag, maar ik doe op dit moment even helemaal geen dingen naast […].’

 

  • Probeer het later nog eens
    ‘Ik zou het wel willen, maar tot augustus ben ik niet beschikbaar. Je kunt me dan nog eens vragen.’

 

  • Zal ik het aan […] vragen?
    ‘Ik kan dat niet voor je doen, maar ik kan vragen of […] het misschien wel kan doen.’

 

  • Blijf het proberen
    ‘Ik kan deze data niet, maar ik wil je wel graag zien. Heb je nog andere opties?’

 

  • Probeer het spontaan
    ‘Het past deze maand niet in mijn agenda, maar ik wil het wel graag een keer doen. Bel je vlak voor je weer eens gaat?’

 

  • Dankbaarheid
    ‘Ontzettend bedankt voor je enthousiasme! Maar ik kan je helaas niet helpen op dit moment.’

 

  • Denk ook eens aan de partner
    ‘Zullen we vragen of je vader het kan doen?’ (voor als je moeder niet kan) of ‘Zullen vragen of je moeder het kan doen?’ (voor als je vader niet kan)

 

  • Vijfminuten-gunst
    ‘Ik kan niet komen, maar ik kan je wel helpen het te promoten door het op mijn website te plaatsen/een mailtje rond te sturen.’

 

  • Gewoon nee
    ‘Bedankt, maar ik moet het aan me voorbij laten gaan.’ (En vervolgens je mond houden.)

 

  • Elegant
    ‘Ik waardeer het zeer dat u me vraagt, maar ik ben al bezet.’

 

  • Het spijt me
    ‘Ik zou willen dat ik het kon doen, maar het gaat nu gewoon niet.’

 

  • Iemand anders heeft het besloten
    ‘Ik heb mijn coach/partner/therapeut beloofd dat ik geen nieuwe projecten aanneem. Ik ben bezig meer balans in mijn leven te creëren.’

 

  • Mijn relatie is de reden
    |‘Bedankt voor de uitnodiging, maar dan heeft mijn vriend zijn diploma-uitreiking.’

 

  • Ik ken iemand anders
    ‘Ik heb nu gewoon geen tijd. Ik kan je wel iemand anders aanbevelen.’

 

  • Ik ben al bezet
    ‘Ik waardeer het dat je aan me denkt, maar heb die dag al iets anders.’

 

  • Grenzen stellen
    ‘Ik zal je zeggen wat ik wel kan doen…’ (geef dan duidelijk aan wat voor jou het fijnst is en waar jij je het comfortabelst bij voelt.)

 

  • Niet nee, maar ook niet ja
    ‘Ik denk erover na en kom erop terug.’

 

  • Niets zeggen
    Niet alle verzoeken vereisen een antwoord. Het voelt onbeleefd om een verzoek te negeren, maar soms is dat het beste voor iedereen.

 

  • Vertel al je sores
    ‘Mijn ouders zijn ziek, de badkamer wordt verbouwd en ik heb een deadline.’

 

  • Het it me tot hier
    ‘Ik moet nu even voor mezelf zorgen.’ Maak duidelijk dat het niet persoonlijk is, maar dat je niet kunt doen wat diegene van je vraagt.

Neut, D. v. (2018). 21 manieren om nee te zeggen. Psychologie Magazine, pp. 20-25.

By | 2018-05-02T10:18:41+00:00 april 23rd, 2018|Categorieën: Persoonlijk, Psychisch|1 Comment

Over de schrijver:

Het delen van persoonlijke verhalen staat bij ons centraal. Door blogs en artikelen te delen over waargebeurde verhalen willen wij jullie laten weten dat jullie niet de enige zijn met problemen. En dat je steun kunt vinden bij je omgeving als je ergens mee zit.

Een reactie

  1. Sophie 8 mei 2018 at 11:45 - Reply

    IJzersterke tips! Psychologie magazine is ook altijd zo’n leuk blad.

Laat een reactie achter